دفع پسیل پسته

بهترین راه درمان و مبارزه با پسیل پسته

بهترین روش درمان و مبارزه با پسیل پسته و همچنین از بین بردن و دفع آفت پسیل را با استفاده از گوگرد معدنی در این مقاله برایتان شرح میدهیم، بیایید تا با گوگرد معجزه گر معدن زرکوه بیشتر آشنا شویم، البته قبل از هر چیزی به شما توضیح میدهیم که پسیل پسته چیست و چرا باید برای درمان آن اقدام کرد؟!

یکی از استراتژیک ترین محصولات کشاورزی که ایران نیز در زمینه تولید آن بسیار خوب عمل کرده پسته است. پسته ایرانی در سراسر دنیا از شهرت خاصی برخوردار است و ما در سال ۲۰۱۷ توانستیم رتبه برتر دنیا در تولید پسته را از آن خود کنیم. اصولا کشور ما ایران، از نظر اقلیم و خاک شرایط بسیار مناسبی را برای تولید این محصول فراهم کرده است.

بهترین پستهپسته همچون بسیاری از محصولاتی که در کشور ما تولید می شود همواره با مشکلات و آفات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است و اگر با آفات به خوبی مبازره نشود احتمال این که عملکرد و کیفیت محصول کاهش پیدا کند وجود دارد. از جمله آفات و معضلات مهم این گیاه ارزشمند، حشره ای است که پسیل نام دارد و از آنجایی که هر ساله خسارت های هنگفت و قابل توجهی را به باغداران وارد می کند. باید برای درمان پسیل پسته و از بین بردن آن اقدام شود.

پسیل پسته چیست؟

پسیل پسته (Agonoscena pistaciae) نوعی آفت است که از نوع آفات درجه اول می‌باشد، این حشره که دارای سه مرحله زندگی شامل: تخم، پوره و حشره کامل است، از برگ ها و شیره گیاه استفاده می‌کند و باعث خشک شدن و ریزش برگ ها می‌شود، اگر با این آفت یعنی پسیل پسته مبارزه نشود و جمعیت آن بالا برود به جوانه ها و میوه های گیاه نیز آسیب میزند و باعث پوک شدن پسته ها می‌شود.

علائم پسیل پسته و نحوه خسارت

همان طوری که در این متن نیز به آن اشاره کردیم این آفت هم در مرحله پوره و هم در مرحله کامل، از برگ و شیره گیاه تغذیه کرده و باعث خشک شدن و در نهایت ریختن برگ ها می شود. معمولا با دیدن اولین خسارت ها می توان برای مبارزه با پسیل پسته اقدامات خوبی را انجام داد.

اولین خسارت این آفت ایجاد شکرک بر روی سطح برگ درختان پسته است. در مراحل بعدی خشک شدن و لوله شده برگ ها و در مرحله آخر نیز با ریزش برگ ها اتفاق خواهد افتاد.

گاهی اوقات علاوه بر سطح برگ ها، شکرک زدن در زیر درختان نیز به راحتی قابل مشاهده است. این مرحله، مرحله ای است که خسارت آفت بی نهایت زیاد بوده و حتما باید قبل از مشاهده این اتفاق، برای درمان پسیل پسته مبارزه جدی انجام داد.

از دیگر علائم حمله آفت پسیل، تشکیل ناقص مغز است. شاید با پسته هایی مواجه شده باشید که مغز آنها به صورت کامل شکل نگرفته و ناقص هستند. یکی از عواملی که باعث بروز این اتفاق شده است، همین آفت است.

راه های مبارزه و درمان پسیل پسته

روش های متفاوتی برای مبارزه با پسیل پسته وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سموم شیمیایی (خطرناک)
  • مبارزه بیولوژیکی (ناکارامد)
  • استفاده از گوگرد معدن زرکوه (بهترین روش درمان پسیل پسته)

استفاده از سموم شیمیایی

استفاده از سم یکی از راهکار های قدیمی برای مبارزه با این آفت میباشد و اکثرا هم از سموم شیمیایی که خطرات و مضرات خاص خودش را دارد، استفاده میشد.

از انواع آنها میتوان به ارگانوفسفات، زولون، آمیتراز یا میتاک، اندوسولفان و … اشاره کرد، که هر کدام به نحوی اثر بخشی خود را از دست دادند و یا به دلیل ضرر های بهداشتی و محیط زیستی، توسط نهاد های مربوطه ممنوع شده اند.

وقتی راهی طبیعی و بدون ضرر برای مبارزه با پسیل پسته کشف شده است و وجود دارد، چرا باید همچنان به دنبال سم جدید پسیل پسته باشیم تا آنرا امتحان کرده، ببینیم جواب میدهد یا نه؟!

مبارزه بیولوژیکی

استفاده از سموم به دلیل خطرات زیست محیطی که دارد با محدودیت هایی مواجه است، به همین دلیل چند سالی است که برای مبارزه با آفات از روش های دیگری به نام روش های بیولوژیکی استفاده می کنند. در این روش معمولا سعی می شود از دشمنان طبیعی و یا میکروارگانیسم ها برای از بین بردن پسیل پسته یا بیماری مورد نظر استفاده گردد.

یکی از دشمنان طبیعی این آفت، زنبور Pistaciaee Psyllaephagus است. از دیگر دشمنان طبیعی این آفت می توان به کنه های شکارگر، عنکبوت ها، کفشدوزک های پسیل خوار و سن ها اشاره کرد.

میکروارگانیسم ها نیز می توانند نقش موثری در از بین بردن این آفت داشته باشند. برای مثال، قارچ پارازیت کننده Bassiana Beauveria از جمله میکروارگانیسم هایی است که می توان برای مبارزه با این آفت به کار برد. این میکروارگانیسم در باغ های سوریه و ایران استفاده شده و نتایج قابل قبولی ارائه کرده است.

استفاده از کارت های زرد که حالت چسبندگی دارند نیز به عنوان یکی از روش های مبازره بیولوژیک عنوان شده است. این روش می تواند برای از بین بردن حشره های بالغ نتایج مثبتی از خود نشان دهد. البته کارت های چسبنده با محدودیت هایی مواجه بوده و شاید به کار بردن آن در مزارعی که وسعت زیادی دارند مشکل باشد.

درمان پسیل پسته با گوگرد زرکوه

یکی از موثرترین روش های حال حاضر در ایران برای از بین بردن پسیل پسته، استفاده از گوگرد معدنی زرکوه است، استفاده از این گوگرد مزیت های فراوانی دارد و علاوه بر آن ضررهای سموم شیمیایی و همچنین سختی های مبارزه بیولوژیکی را ندارد.

درمان پسیل پسته

روش استفاده از گوگرد معدنی زرکوه برای درمان پسیل پسته

مدیریت گوگرد معدنی زرکوه پس از جستجو، پیگیری و بررسی های لازم و مستمر از مصرف کنندگان گوگرد طلائی و سوپر طلائی معدن زرکوه به منظور دفع آفت خانمان برانداز و مبارزه با پسیل پسته به این نتیجه رسیده است که:

  • باغدارانی که قصد تر فروشی (تازه فروشی) پسته خود را به بازار فروش دارند به منظور شفاف ماندن و بازار پسند بودن پسته تازه ی خود، از اول فروردین ماه، غیر از زمان گل و شکوفه تا پایان خرداد ماه درختان پسته باغ خود را با گوگرد طلایی و سوپر طلایی معدن زرکوه به روش محلول پاشی؛ آفت زدائی و قارچ زدائی نمایند و سپس از اول تیر ماه لغایت پایان مهر ماه به روش گرده پاشی برای دفع و مبارزه با پسیل پسته و دیگر آفات و قارچ‌ها اقدام نمایند.
  • باغدارانی که قصد تر فروشی محصول پسته خود را نداشته و  تصمیم به خشک نمودن آن را دارند میتوانند از شروع بیداری درختان از ابتدای اسفند ماه، به غیر از زمان گل و شکوفه لغایت پایان مهرماه سال بعد درختان پسته خود را فقط طی نهایتا ۴ مرحله به روش محلول پاشی توسط گوگرد طلایی و سوپر طلائی معدن زرکوه؛ آفت زدائی و قارچ زدائی نمایند، کلیه درختان را بدون مصرف سم‌های خطرناک و سرطانزا و با مصرف گوگرد زرکوه آفت کش ارگانیک، بدون آفت و قارچ حفظ نمایند.

گوگرد معدنی زرکوه را یا خود آزمایش نمایید یا اینکه اثرات و واکنش‌های آن را در کنترل پسیل پسته از مصرف کنندگان قبلی سوال نمایید.

برای مشاهده نظرات مشتریان گوگرد معدنی زرکوه به قسمت نظرات مشتریان مراجعه کنید و یا برای مشاوره با شماره ۰۹۱۲۱۱۰۴۳۲۴ تماس بگیرید.

گزارشات پژوهشکده پسته کشور

برای اطلاع از مزایای محلول پاشی درختان پسته با گوگرد ارگانیک معدن زرکوه طبق گزارشات پژوهشکده پسته کشور کلیک کنید.

همچنین فیلم های تهیه شده از مشتریان گوگرد زرکوه را میتوانید از قسمت ویدئو ها و یا آپارات رسمی گوگرد زرکوه مشاهده کنید.

سوالات متداول

  • پسیل پسته چیست؟

    نوعی آفت درجه اول برای باغات و محصول پسته میباشد که باعث خشک شدن و ریزش برگ و پوک شدن پسته ها میشود.

    ۳.۹ از ۵ - (۱۰ رای)
  • نام علمی پسیل پسته چیست؟

    نام علمی این آفت Agonoscena pistaciae است.

    ۳.۹ از ۵ - (۱۰ رای)
  • آیا سم جدیدی برای پسیل پسته به وجود آمده است؟

    مبارزه با پسیل پسته با استفاده از گوگرد معدنی زرکوه، روشی مطمئن است که بدون آسیب به درختان و گیاه، علاوه بر از بین بردن پسیل پسته باعث تقویت خاک و افزایش محصول نیز میشود.

    ۳.۹ از ۵ - (۱۰ رای)
  • آیا این روش تضمین شده است؟

    بله، ما به صورت ۱۰۰% کارایی و تاثیر گوگرد معدنی زرکوه برروی پسیل پسته را تضمین میکنیم.

    ۳.۹ از ۵ - (۱۰ رای)
  • ۳.۹ از ۵ - (۱۰ رای)

    Related Posts:

    رخ جدید درخت زردآلو با مصرف گوگرد معدن زرکوه

    رخ جدید درخت زردآلو مربوط به باغ آقای مهندس زهرائی...

    مبارزه با آفات

    اصلاح و رفع آهکِ خاکهای آهکی

    خنثی کردن و رفع آهک خاک مشکلی است که اکثر...

    تغذیه به روش تشتک

    تغذیه به روش تشتک یعنی رساندن غذا به کلیه ریشه های...

    Comments (1)

    استفاده از گوگرد معدنی شما بسیار بسیار مفید واقع شد برای از بین بردن و مبارزه با پسیل پسته، خیلی از شما ممنونم جناب خالقی.

    پاسخ