کمپوست کردن کود حیوانی

روش کمپوست کردن کود حیوانی با گوگرد زرکوه

به منظور فسیل کردن کود حیوانی تازه و کمپوست کود گاوی در ازای هر ۱۰۰۰ کیلوگرم کود حیوانی مقدار ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم گوگرد ارگانیک معدن زرکوه را کاملا با هم مخلوط نمایید.

طرز تهیه و تولید کمپوست کود گاوی و حیوانی

۱- کود حیوانی میبایست حداقل ۴۰% رطوبت داشته باشد.
۲- کود حیوانی میبایست حتما بصورت کپه و یا همان کله قندی روی هم قرار گیرد که شرایط فعالیت باکتری های موجود در گوگرد ارگانیک معدن زرکوه و کودهای حیوانی فراهم گردد و عمل فسیل کردن کود انجام شود.
۳- به هیچ وجه روی آن را نپوشانید و مانع تهویه هوا، عمل اکسیداسیون و هوازی و خروج گاز آمونیاک نگردید.
۴- از زمان مخلوط نمودن به مدت ۱۴ روز به هیچ وجه آن را هم نزنید تا باکتری های گوگرد زرکوه توام با باکتری های موجود در کود حیوانی فرآیند تکاملی مربوط به عملیات کمپوست کردن کود را کامل نمایند.
۵- با توجه به عدم وجود بارش‌های موثر و کارآمد و نیز با توجه به نبود سرما و یخبندان کافی به هیچ وجه کودهای حیوانی فراوری نشده اعم از گرانوله، پلیت مرغی و یا بصورت خرید مستقیم از دامداریها و مرغداری ها که دارای انبوهی از انگل ها، قارچ‌ها و آلودگی‌ها هستند را وارد خاک باغ، زراعت، کشتزارها و گلخانه های خود ننمایید که تاوان سنگینی خواهید پرداخت.

✅ مثال در مورد هم زدن بی موقع کود حیوانی مخلوط شده با گوگرد زرکوه:

– هم زدن زودتر از موعود شیر مایع شده برای تشکیل ماست یعنی اینکه دیگر آن مایع نه شیر هست و نه ماست چون فرآیند فعالیت باکتری های موجود در آن نیمه تمام‌، عقیم و ناکارآمد میگردند.

نکاتی کلیدی در خصوص طرز تهیه کمپوست کود گاوی با گوگرد معدن زرکوه

با سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان و کشاورزان معزز

لازم دانستم با کسب اجازه از مدیریت محترم گوگرد معدن زرکوه جناب آقای مهندس خالقی نکاتی مفید و کاربردی در خصوص کمپوست کود تهیه شده با گوگرد زرکوه را خدمت دوستان محترم عرض نمایم:

بر اساس تجربیات و مطالعاتی که در کود سازی انجام شده است اگر تمام توده کمپوست در معرض درجه حرارت ترموفیلیک (دمای بین ۵۰-۵۵) درجه سانتیگراد قرار گیرد و این دما برای مدت چند روزی حفظ شود تمامی عوارض بیماریزای ناشی از مدفوع انسان و حیوان از بین خواهند رفت.

به عنوان مثال تخم آسکاریس بیش از همه نسبت به دمای توده کمپوست مقاوم است. با روشی که جناب خالقی در خصوص طرز تهیه کمپوست با گوگرد زرکوه ارائه فرمودند میتوان درجه حرارت بالایی (۵۵ -۶۰ درجه سانتی گراد) را در این روش تهیه کمپوست طی فرایند بیولوژیکی که حاصل از مخلوط گوگرد معدن زرکوه با کودهای حیوانی به وجود میآید را بدست آورد.

علی الاصول این درجه حرارت بالا دلیل معتبری برای نابودی پاتوژنها و پارازیتها و بسیاری از تخم انگلها در توده کمپوست به روش مخلوط گوگرد ارگانیک معدن زرکوه با کودهای حیوانی است.

به عنوان مثال تخم آسکاریس به مدت کمتر از یک ساعت در حرارت بالای ۵۰ درجه سانتیگراد به هلاکت میرسد.

لازم به ذکر است ایجاد دمای ۴۶ درجه سانتی گراد به مدت یک هفته نیز میتواند کلیه عوامل پاتوژن و بیماریزا در توده کمپوست را از بین ببرد.

این در حالی است که بنده (دکتر عباس خلیلی) شخصا در هنگام تهیه کمپوست با گوگرد معدن زرکوه (دمای ۶۰ درجه سانتیگراد بالای صفر) را از عمق یک متری توده کمپوست مخلوط شده با گوگرد معدن زرکوه را اندازه گیری نمودم که این مهم جای بسی تعجب است.

در هر صورت برای رسیدن به یک کمپوست استاندارد سه واقعه مهم اتفاق می افتد:

  1. همه انگل ها و باکتریها ی بیماریزا از بین میروند
  2. مواد آنتی بیوتیک در محصول نهایی کمپوست باقی می ماند
  3. گونه هایی از میکروبها و سایر ارگانیسمها در کود کمپوست باقی می مانند که با میکروبهای معمولی خاک معارض نیستند.

لازم به ذکر است که تهیه کمپوست کود حیوانی با روش‌های معمول حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان میبرد. اما دستیابی به یک کمپوست مفید و قابل استفاده (در مدت ۲ تا ۳ هفته) و صرفه جویی در زمان نشان از خاص بودن گوگرد معدن زرکوه دارد.

دکتر عباس خلیلی

☎شماره تلفن: ۰۹۱۲۱۱۰۴۳۲۴ (گوگرد معدن زرکوه)

۴.۳ از ۵ - (۹ رای)

Related Posts: